Logo
Menu 

Αλάτι, Πολύτιμο ή Επικίνδυνο;

Tο αλάτι ή αλλιώς χλωριούχο νάτριο (NaCl), συνδέθηκε με τη νοστιμιά της ζωής, αφού προστίθεται στο φαγητό για να του δώσει γεύση αλλά και για να επεκτείνει τη διάρκεια ζωής ενός τροφίμου. Όμως το αλάτι αποτελεί ένα συχνά απαγορευμένο συστατικό της διατροφής, αφού κατηγορείται ως εχθρός της γενικότερης υγείας. Η φράση «παν μέτρον άριστον» ταιριάζει απόλυτα στην περίπτωση του αλατιού. Tι πρέπει να κάνουμε και πόσο αλάτι πρέπει να υπάρχει στη διατροφή μας;

Αλάτι, Πολύτιμο ή Επικίνδυνο;

Πολύτιμο

• Το νάτριο και το χλώριο, από τα οποία αποτελείται το αλάτι, είναι ηλεκτρολύτες
ουσιαστικής σημασίας για τη ζωή αφού ελέγχουν το δυναμικό των μεμβρανών των κυττάρων.
Έτσι συμβάλουν στη μετάδοση των νευρικών σημάτων, τη συστολή των μυών και την
καρδιακή λειτουργία.
• Το νάτριο διευκολύνει τη μεταφορά θρεπτικών ουσιών στο εσωτερικό των κυττάρων.
• Η απορρόφηση του νατρίου στο λεπτό έντερο παίζει σημαντικό ρόλο στην απορρόφηση του
χλωρίου, των αμινοξέων, της γλυκόζης και του νερού.
• Το χλώριο στη μορφή του υδροχλωρίου είναι σημαντικό συστατικό του γαστρικού υγρού, το
οποίο βοηθά την πέψη και την απορρόφηση πολλών θρεπτικών συστατικών.
• Όλα τα υγρά του σώματός μας, ακόμα και το αίμα, περιέχουν χλώριο και νάτριο, τα οποία είναι
απαραίτητα συστατικά για την ηλεκτρολυτική ισορροπία των υγρών και του ΡΗ στο σώμα.
• Το αλάτι ήταν και παραμένει ένα από τα βασικά μέσα που χρησιμοποίησε ο άνθρωπος για τη
συντήρηση των τροφίμων.

Επικίνδυνο
• Η μεγάλη κατανάλωση αλατιού αυξάνει το αίσθημα της δίψας που νιώθουμε.
• Όταν το αλάτι υπάρχει σε αυξημένες ποσότητες στον οργανισμό, μέσα από περίπλοκους μηχανισμούς ευθύνεται για την κατακράτηση υγρών.
• Το αλάτι ευθύνεται για την υψηλή αρτηριακή πίεση. Ακόμη και σε άτομα που δεν πάσχουναπό υπέρταση, η υπερβολική κατανάλωση αλατιού μπορεί να την προκαλέσει με συνέπειες δραματικές αφού το έμφραγμα και το εγκεφαλικό συνδέονται άρρηκτα με την υψηλή αρτηριακή πίεση.
• Σύμφωνα με έρευνες, το αλάτι παίζει σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση της παιδικής παχυσαρκίας, καθώς τα παιδιά που καταναλώνουν περισσότερο νάτριο τείνουν να πίνουν περισσότερα αναψυκτικά, να παίρνουν πολλές θερμίδες και να έχουν υψηλότερη πίεση από τα συνομήλικά τους.
• Η υπερβολική κατανάλωση αλατιού μπορεί να συνδέεται με την εμφάνιση καρκίνου του στομάχου, την οστεοπόρωση ή και την επιδείνωση του άσθματος.
• Μπορεί επίσης να δημιουργήσει διαταραχές στα νεφρά (έλκος), να συμβάλει στην απώλεια ασβεστίου με αποτέλεσμα να αυξάνει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης, και τέλος να αυξήσει τον κίνδυνο για καρκίνο του στομάχου.
• Το αλάτι, διαταράσσει την ισορροπία νατρίου – καλίου μέσα και έξω από τις κυτταρικέςμεμβράνες και δυσχεραίνει την ομαλή λειτουργία τους.

Αλάτι, πολύτιμο ή επικίνδυνο

Πόσο πρέπει να καταναλώνουμε τελικά;

Οι ανάγκες του οργανισμού σε αλάτι καλύπτονται πλήρως από την περιεκτικότητα νατρίου που βρίσκεται ήδη φυσικά στις τροφές. Το υπόλοιπο που προσθέτουμε εμείς δεν είναι απαραίτητο.Μια καλή επιπλέον ποσότητα ορίζεται  στα 6 γραμμάρια αλατιού (περιεκτικότητας 2,4 γραμμάρια νατρίου) ημερησίως, δηλ. 1 κουταλάκι γλυ-
κού. Ποσότητα που δυστυχώς ξεπερνούμε κατά πολύ.

Πού κρύβεται το αλάτι;

• Καπνιστά και παστά προϊόντα
• Κονσέρβες λαχανικών, κρέατος και
ψαριών
• Αλλαντικά
• Τυριά
• Σάλτσες σόγιας, μπάρμπεκιου, τσίλι,
κέτσαπ, μουστάρδα.

Πώς μπορώ να μειώσω το αλάτι;

Η μείωση κατανάλωσης του αλατιού συνιστά σήμερα έναν από τους βασικούς κανόνες της υγιεινής διατροφής.
Για να το επιτύχει κανείς αυτό δεν απαιτούνται δραστικά μέτρα και στέρηση. Αρκεί η σταδιακή μείωση ώστε να συνηθίσουμε στη λιγότερο αλμυρή γεύση

Μαμάδες tips

• Αλλάξτε τη συνήθεια να βάζετε αλάτι στο τραπέζι. Γευτείτε πρώτα το φαγητό
και μετά προσθέστε αλάτι αν θέλετε.
• Δώστε γεύση στο φαγητό με διάφορα μπαχαρικά και βότανα, αντί για αλάτι
στο μαγείρεμα.
• Μειώστε την κατανάλωση αλμυρών σνακ μέσα στην ημέρα.
• Μειώστε την κατανάλωση αλμυρών αλλαντικών, μπέικον και σαλαμιού
• Οι κύβοι από ζωμό κότας, βοδινού ή λαχανικών είναι πολύ αλμυροί.
Προσπαθήστε να φτιάξετε το δικό σας ζωμό κρέατος ή χρησιμοποιήστε
λιγότερο κύβο και προσθέστε περισσότερα μπαχαρικά για γεύση.
• Μην προσθέτετε αλάτι στο νερό όταν βράζετε λαχανικά
• Αποφύγετε τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα.
• Προτιμήστε φρέσκα λαχανικά και φρούτα, αντί για προπαρασκευασμένα
• Προτιμήστε δημητριακά, ρύζι, ζυμαρικά, πατάτα βραστή ή του φούρνου, ψωμί
και κράκερ, αντί για σνακ με αλάτι όπως πατατάκια και μπισκότα.

To λεμόνι lime έχει την ιδιότητα να δημιουργεί την αίσθηση γεύσης που δημιουργεί το αλάτι. Θα μπορούσατε στις σαλάτες να μοιράζετε την ποσότητα του αλατιού προσθέτοντας χυμό lime. 

Print Friendly