Logo
Menu 

Παιδικά Σνακ, Ένας Πειρασμός με ΣΥΝ & ΠΛΗΝ

Σνακ: Ένας Πειρασμός με ΣΥΝ & ΠΛΗΝ για τα ΠαιδιάΣημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των παιδιών κατέχει η διατροφή τους. Η ανάπτυξη και οι λειτουργικές αλλαγές που συμβαίνουν κατά την παιδική ηλικία απαιτούν και αντίστοιχη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών.

Όσο βρίσκονται στο σπίτι μπορούμε να ελέγξουμε τη διατροφή τους.
Τι γίνεται όμως στο σχολείο;
Τι συνήθως καταναλώνουν τα παιδιά για κολατσιό;
Είναι επιβλαβή για την υγεία τους τα Παιδικά Σνακ για παιδιά;
Τι πρέπει να προτιμούν να τρώνε στο σχολείο;

Κανείς δεν είπε ότι είναι κακό και ανθυγιεινό να τρώμε κάτι ελαφρύ ανάμεσα στα κυρίως γεύματα. Όταν ο οργανισμός μας καταπονείται με άσκηση ή άλλες δραστηριότητες, είναι καλό να συμπληρώνουμε την ενέργεια που χάσαμε, με μικρά πρόχειρα γεύματα και να κρατήσουμε σταθερά τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα για να εμποδίσουμε την πείνα, τις υπογλυκαιμικές τάσεις και επομένως τα «ξεσπάσματα» το βράδυ στο «ψυγείο». Κακές λοιπόν δεν είναι οι συνήθειές μας, αλλά οι επιλογές μας, όταν αντί για ένα φρούτο ή ένα γιαουρτάκι με λίγο φρέσκο ψωμί ή ένα σπιτικό κουλούρι προτιμάμε τη σοκολάτα ή τα τσιπς, τα μπισκότα, τις τυρόπιτες και ένα σωρό άλλα κορεσμένα λίπη, που έχουν εμπλουτιστεί με τεχνητά χρώματα και γεύσεις.

Είναι απαραίτητα τα σνακ στην παιδική ηλικία & γιατί;
Το παιδί χρειάζεται ενέργεια και θρεπτικά συστατικά προκειμένου να:
διατηρήσει τις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού,
αναπτυχθεί,
ανταποκριθεί στις καθημερινές σωματικές δραστηριότητες
δημιουργήσει αποθέματα στον οργανισμό για διάφορα θρεπτικά συστατικά.
Επειδή τα παιδιά αναπτύσσονται με γρήγορους ρυθμούς, η εξασφάλιση της ποιοτικής διατροφής έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς απαιτούνται σε καθημερινή βάση πυκνότερα θρεπτικά τρόφιμα σε σχέση με τους ενήλικες.
Πολλοί άνθρωποι αποφεύγουν να τρώνε μεταξύ των γευμάτων γιατί είτε δεν πεινούν είτε γιατί θεωρούν ότι έτσι καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες. Στην πραγματικότητα, στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής ο οργανισμός έχει ανάγκη από τα λεγόμενα σνακ κυρίως όταν μεσολαβεί μεγάλο χρονικό διάστημα μεταξύ των γευμάτων ή πριν και μετά από μια άσκηση. Έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας έχουν καλύτερα αποτελέσματα για τη διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους. Καταρχήν το κολατσιό δίνει ενέργεια και συμβάλλει στην καλύτερη απόδοση στις διάφορες δραστηριότητες. Επίσης αυξάνει το μεταβολισμό μέσα από την παραγωγή ενέργειας από τη διάσπαση της τροφής. Όσο περίεργο και αν φαίνεται ο οργανισμός καταναλώνει ενέργεια για να πέψει την τροφή που καταναλώσαμε κρατώντας τον οργανισμό μας σε εγρήγορση. Οι έρευνες έχουν δείξει ακόμη ότι αυτοί που δεν τρώνε πρόγευμα, έχουν τάση κατά το υπόλοιπο της ημέρας, να τρώνε περισσότερα λιπαρά εδέσματα. Αυτοί που δεν τρώνε πρόγευμα, κατά το υπόλοιπο του πρωινού φαίνεται ότι προτιμούν σνακ που είναι ιδιαίτερα πλούσια σε λιπαρά. Εξάλλου το πρόγευμα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να δίνουμε στον οργανισμό μας πολλά από τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Ποια να προτιμήσετε:
Στα ενδιάμεσα των 3 κύριων γευμάτων φροντίζουμε να υπάρχουν διαθέσιμα πάντα υγιεινά σνακ όπως ψωμάκι με κασέρι, κέικ σπιτικό, φρουτοσαλάτα, δημητριακά, μικρά σάντουιτς, γιαουρτάκια. Θα πρέπει να προσέχετε τη συχνή κατανάλωση τυποποιημένων σνακ. Θέστε κανόνες σχετικά με την κατανάλωση τους όπως για παράδειγμα μόνο δύο παγωτά την εβδομάδα. Θέστε αυτές τις αρχές νωρίς και φροντίστε να τις ακολουθείτε όλοι στην οικογένεια χωρίς υποχωρήσεις, για να τηρηθούν. Τα παιδιά μιμούνται τους γονείς τους και οι όποιες συνήθειες στη διατροφή τους προέρχονται από τις διατροφικές συνήθειες των γονιών τους. Φροντίστε να τρώτε μαζί με τα παιδιά σας υγιεινά. Η γενική σύσταση για ένα σωστό κολατσιό είναι να περιέχει μεγάλο ποσοστό σύνθετων υδατανθράκων, να είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, να μην περιέχει πολλά λιπαρά και θα πρέπει να είναι πλούσιο σε βιταμίνες και μέταλλα.

Ποια να αποφύγετε
Σνακ όπως πατατάκια, κρουασάν, μπισκότα, σοκολάτες και γλυκά είναι πλούσια σε λιπαρά, ζάχαρη, αλάτι και θερμίδες. Μπορείτε να τα καταναλώνετε κατά περιόδους σε μικρές ποσότητες αλλά δεν πρέπει να αποτελούν την καθημερινή σας επιλογή. Για να είστε σίγουροι ότι αυτό που επιλέξατε είναι κατάλληλο για το παιδί σας ελέγξτε τις ετικέτες των τροφίμων. Προτιμήστε τροφές που η περιεκτικότητά τους σε λιπαρά δεν ξεπερνά τα 3g ανά 100g προϊόντος, η ζάχαρη τα 2g και το αλάτι τα 0,1g ανά 100g προϊόντος.

Σνακ για Παιδιά που είναι ιδανικά για το σχολείο
Αν και ο διαθέσιμος χρόνος που έχουν οι γονείς για να ετοιμάσουν ένα σπιτικό και υγιεινό σνακ είναι λίγος, μπορούν, αφιερώνοντας πραγματικά λίγα λεπτά για την παρασκευή τους να ετοιμάσουν εξαιρετικά σνακ για τα παιδιά τους.

Σνακ για Παιδιά προετοιμασμένα από το σπίτι:
Ένα σάντουιτς ή τοστ με μαύρο ψωμί, τυρί χαμηλό σε λιπαρά, γαλοπούλα, ντομάτα, αγγούρι ή μαρούλι που προσφέρει ασβέστιο, πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες και αρκετές φυτικές ίνες.
1 κομμάτι σπιτική χορτόπιτα ή τυρόπιτα προετοιμασμένη με λίγο λάδι
1 κομμάτι σπιτικό κέικ (όχι πάνω από 1 φορά την εβδομάδα)
Φρούτα, όπως 1 μπανάνα ή αποξηραμένα φρούτα (δαμάσκηνα-βερίκοκα-σταφίδες)

Μπορούμε επίσης να επιλέξουμε και κάποια έτοιμα σνακ αν δεν έχουμε χρόνο να τα προετοιμάσουμε.

Έτοιμα σνακ:
μπάρες δημητριακών
ρυζογκοφρέτες
κράκερς και κριτσίνια ολικής άλεσης ή σικάλεως
σταφιδόψωμο
κουλούρι
1 μικρό παστέλι
1 ποτήρι φυσικός χυμός ή έτοιμος χωρίς ζάχαρη

Συμπέρασμα
Είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε στα παιδιά μας να επιλέγουν ένα καλό και υγιεινό κολατσιό το οποίο θα τους δώσει ενέργεια κατά τη διάρκεια της ημέρας και δε θα τα φορτώσει με άχρηστες θερμίδες που μελλοντικά θα οδηγήσουν στην εμφάνιση παχυσαρκίας.

Ίσαρη Γεωργία, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Πτυχιούχος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
Επιστημονικός Συνεργάτης Ενδοκρινολογικής Μονάδας ΒΠΠΚ ΓΠΝ «Αττικόν», HYPERLINK «http://www.mednutrition.gr»www.mednutrition.gr, isari@mednutrition.gr

Print Friendly